آیا فیبروم در بارداری افزایش سایز پیدا می کند؟

در دوران حاملگی اندازه اکثر میوم ها افزایش پیدا نمیکند (مگر در بعضی موارد). ولی به طور کل اثر میوم بر حاملگی بسته به اندازه و محل قرارگیری آن دارد و می تواند باعث زایمان زودرس، کنده شدن جفت (دکولمان جفت)، وضعیتهای غیرطبیعی قرارگیری جنین در رحم، توقف روند زایمان طبیعی، سزارین و خونریزی بعد از زایمان شود.

بعد از عمل لاپاراسکوپی چه کنیم؟

 

  • عصر روز عمل، رژیم مایعات داشته باشد.
  • اولین وعده بعد از عمل، غذای سبک میل نمایید.
  • روز بعد از عمل، رژیم معمولی را شروع کنید.
  • ۴۸ ساعت از نوشیدن نوشابه های گازدار خودداری کنید.
  • از روز بعد، در منزل راه بروید تا گاز وارد شده به شکم در حین عمل، از طریق جریان خون وارد ریه شده و با تنفس، سریعتر از بدن خارج گردد. در ضمن می توانید از مسکن تجویز شده هم استفاده نمایید.
  • سه روز بعد از عمل، پانسمان را برداشته و استحمام کنید.
  • در ۲ تا ۳ روز اول، از انجام فعالیت های شدید بدنی، برداشتن وزنه ی سنگین و مقاربت خودداری نمایید.
  • در مورد بیمارانی که بخیه قابل جذب ندارند، یک هفته بعد از عمل لازم است بخیه ها کشیده شوند.
آیا در زمان مصرف آمپول دکاپپتایل ۳/۷۵ ، نیاز به مراقبت خاصی هست؟

بله، حتماً در طی مصرف آمپول ( که گاهی به فاصله ی ٢٨ روز یکبار تا سه عدد هم تجویز میشود) باید از روش جلوگیری مطمئن ( غیر دارویی) استفاده شود. زیرا بارداری با این دارو ، میتواند بارداری خوبی نباشد و بهتر است جهت جلوگیری از پوکی استخوان ، همزمان قرص کلسیم و ویتامین دی نیز مصرف شود.

درصورت تمایل برای تخمک کشی مجدد چه فاصله ی زمانی ای را باید در نظر بگیریم؟

فاصله ی بین تخمک کشی ها در صورت تمایل به تجمیع جنین باید حداقل سه ماه ( سه سیکل قاعدگی) باشد، تا پایه ی هورمونی بدن بیمار به تعادل برسد. در شرایطی که خانم ذخیره ی تخمدان بالایی نداشته باشد ترجیح بر این است که این فاصله بیشتر از سه سیکل قاعدگی نباشد.

مصرف اسید فولیک در طی دوره ی درمان نازایی ، ضروریست؟

اسیدفولیک ، آنتی اکسیدان است و تاثیرات مثبتی برروی قدرت باروری زن و مرد دارد.

اسیدفولیک که با نام های فولات و ویتامین B9 نیز شناخته میشود، اثرات قابل ملاحظه ای بر بدن دارد. مثلاً برای سلامتی سیستم عصبی، خون و لخته های خون حیاتی می باشد. همچنین ویتامین B9، سلامت بدن را در مقابل بیماری های قلبی، نقض های مادرزادی، پوکی استخوان و همچنین سرطان پستان و لوزالمعده حفظ می کند.

آیا با روش ای وی اف یا ای یو ای، میشود دو قلو باردارشد؟

در روش های کمک باروری شانس چندقلویی وجود دارد اما تضمینی برای آن وجود ندارد.

تا چه سنی می توان IVF کرد؟ چندبار میشود IVF انجام داد؟

تا زمانی که ذخیره تخمدان مناسبی دارید و تا سنی که تخمک گذاری انجام می دهید و یا به داروهای محرک تخمک گذاری جواب داده و تخمک آزاد می کنید، می توانید IVF را انجام دهید. همچنین هیچ محدودیتی در تعداد دفعات انجام IVF نیست.

چند روز بعد از آی یو آی (لقاح) باردار می شویم؟

اگر چه تلقیح داخل رحمی سلولهای اسپرم را در رحم به صورت مصنوعی قرار می دهد، بعد از اینکه در آنجا قرار می گیرند، روند دقیقا همانند بارداری طبیعی است. در نتیجه، پس از اینکه اسپرم قادر به بارور کردن تخمک باشد، می تواند ۴ تا ۶ روز طول بکشد تا سلول تخم (زایگوت) در حال رشد به رحم برسد، و ۵ روز دیگر یا کمتر طول می کشد تا لانه گزینی کامل شود.

برای بررسی اینکه آیا لانه گزینی موفق بوده، ممکن است چند روز دیگر برای ثبت تست حاملگی صبر کنیم تا هورمون بارداری HCG  به اندازه کافی افزایش یابد. به همین دلیل است که قبل از دانستن اینکه آیا یک ای یو ای موفق بوده، باید حدود ۱۴ روز برای تست صبر کنید.

آیا تمامی افراد مبتلا به HPV دارای علائم بالینی می باشند؟

اکثر افراد مبتلا به HPV علائم بالینی قابل مشاهده ندارند. در عین حال امکان ابتلا به برخی از انواع پرخطر و کم خطر مرتبط با سرطان های دستگاه تناسلی و زگیل های تناسلی وجود دارد.

آیا امکان تزریق واکسن گارداسیل در افراد مبتلا به زگیل تناسلی وجود دارد؟

براساس آخرین توصیه مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها در امریکا، امکان تزریق واکسن گارداسیل در افراد دارای زگیل تناسلی نیز وجود دارد.

نحوه نگهداری از واکسن به چه صورت می باشد؟

واکسن بایستی در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد نگهداری شود.

آیا تزریق واکسن در دوره بارداری امکان پذیر می باشد؟

تزریق واکسن گارداسیل در دوره بارداری مجاز نیست.

برای افزایش موفقیت IUI چه کنم؟

عوامل زیادی بر موفقیت آی یو آی تاثیرگذار هستند که بسیاری از آنها از عهده شما خارجند. اما با رعایت نکات زیر، می توانید موفقیت IUI را افزایش دهید.  رژیم غذایی خوب،  تمرینات ورزشی و نرمشی، پرهیز از  دخانیات، الکل و کاهش مصرف کافئین، داشتن وزن نرمال، دوری از استرس، کاهش تماس با مواد شیمیای، از جمله موارد موثری هستند که می توان به آنها اشاره کرد.

توجه داشته باشید که استحمام  آقایان با آب داغ و یا حتی پوشیدن لباسهای تنگ ، سلامت اسپرم ها را تحت تاٌثیر منفی قرار می دهد. همچنین  مصرف بعضی از آنتی بیوتیکها می تواند بر روی کیفیت اسپرم ها تاثیر منفی بگذارد، بنابراین پزشک تان را در این رابطه مطلع سازید.

آیا خونریزی و لکه بینی بعد از IUI طبیعی است؟

بعد از انجام عمل IUI، لکه بینی شایع هست. اما اگر میزان آن از حد یک خونریزی ساده، بیشتر شد حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

چند روز بعد از آی یوآی لانه گزینی رخ می دهد؟

بعد از آی یو آی (بسته به روز تخمک گذاری ) از ۹ تا ۱۲ روز ممکن است طول بکشد تا روند لانه گزینی تکمیل شود.

آیا زنان بیش از مردان به بیماری های مقاربتی مبتلا می شوند؟

بله. زنان خیلی بیشتر به بیماری های مقاربتی مبتلا می شوند و این به دلیل نوع آناتومی دستگاه تناسلی آنهاست. خیلی اوقات ممکن است حتی ویروس این بیماری ها در بدن همسران آنها وجود داشته باشد ولی موجب بیماری شان نشود. در حالی که وجود ویروس عامل بیماری در اغلب زنان، باعث ایجاد بیماری می شود.

آیا قرص جلوگیری از بارداری باعث نازایی می شود؟

خیر، این باور اشتباه از آنجا ناشی می شود که اکثر خانم ها که از ابتدای ازدواج شروع به مصرف قرصهای ضد بارداری می کنند، از وضعیت تخمدانهایشان اطلاع ندارند. در این میان، با توجه به شیوع تنبلی تخمدان، پس از گذشت مثلا ۴-۵ سال، با کنار گذاشتن قرص، بارداری اتفاق نمی افتاد و معمولاً در وهله اول، علت این نازایی به قرص ضد بارداری نسبت داده میشود.

از سوی دیگر، دخترانی که در دوران مجردی دارای تخمدانهای تنبل بوده اند و پزشک برای درمان آنها و برای تنظیم سیکلهایشان، قرص ضد بارداری تجویز کرده، پس از ازدواج قرص ضد بارداری را (جهت باردار شدن ) می گذارند و پس از مدتی که بارداری رخ نمی دهد (به دلیل همان تنبلی تخمدان که از اول داشتند)؛ آن را به قرصهایی که در مجردی به مدت چند سال مصرف کرده اند، ارتباط می دهند.

آیا استفاده از تلفن همراه و WiFi برای مادران باردار مضر است؟

در این مورد نمی‌توان با قطعیت نظر داد، اما از آنجائی که این دوران، به خصوص سه ماهه اول بارداری که دوران بسیار مهم و حساسی از نظر تشکیل اندام های جنین می باشد،‌ لازم است جوانب احتیاط را رعایت کنید و کاری نکنید که خودتان و جنین تان در معرض خطرات احتمالی قرار بگیرید.

یائسگی زودرس را چطور می توان تشخیص داد؟

یائسگی زودرس با علائمی همچون قطع طولانی مدت قاعدگی حداقل بیش از شش ماه، کوچک شدن تخمدان‌ها در سونوگرافی، بالا بودن هورمون  FSH و LH در آزمایشات هورمونی و برخی علائم بالینی همراه است.