سونوگرافی ترانس واژینال (سونوگرافی از طریق واژن)

فهرست مطالب

سونوگرافی ترانس واژینال (سونوگرافی از طریق واژن)

سونوگرافی ترانس واژینال یکی از انواع سونوگرافی می باشدکه برای بررسی ارگان‌های تولید مثل زنان مانند رحم، تخمدان‌ها و گردن رحم استفاده می‌شود. این روش می‌تواند در مراحل ابتدایی حاملگی بسیار مفید باشد زیرا تصاویر واضحی را در اختیار پزشک می‌گذارد . به دلیل بررسی اعضا تولید مثل از طریق واژن به آن سونوگرافی ترانس واژینال اطلاق می شود. استفاده از سونوگرافی ترانس واژینال، بی خطر بوده و روشی نسبتا غیر تهاجمی بوده محسوب می شود. تمامی سونوگرافی های مرکز به صورت ترانس واژینال انجام می شود.

نحوه انجام سونوگرافی ترانس واژینال

متخصص تصویربرداری پروبی را در قسمت واژینال فرد قرار می دهد. پروب وارد شده، امواج صوتی از خود ایجاد می کند. این امواج فراصوت هنگام برخورد به موانع و اشیا انعکاس هایی دارند که در اخر به شکل تصویرهایی در می آیند که در سونوگرافی ها قابل مشاهده می باشند. متخصص تصویر برداری با حرکت دادن این پروب، مناطق مختلف و اندام های واقع در ناحیه لگن فرد را مشاهده و بررسی می کند.

چگونگی آماده شدن برای آزمایش سونوگرافی ترانس واژینال

سونوگرافی ترانس واژینال با مثانه خالی و یا نیمه پر انجام می گیرد. این آزمایش معمولا بدون درد می باشد. اگرچه ممکن است به علت ورود پروب به قسمت واژینال، فرد کمی احساس ناراحتی و فشار ناشی از پروب را داشته باشد.

رفرنس: کتاب ناباروری به زبان ساده

کاری از گروه آموزشی مرکز درمان ناباروری نوین

این مقاله تایید شده است توسط :
دکتر مهناز منصوری

دکتر مهناز منصوری

متخصص زنان و فلوشیپ نازایی

برچسب‌ها :
آخرین مقالات